И ма три основни вида шарки на протектора на гумите - насочени, симетрични и асиметрични.
Симетричните грайфери вече почти не се използват и може да се открият само в ниския клас евтини летни гуми. Асиметричният протектор осигурява различни свойства на външната и вътрешната част на гумата. Външните блокове на протектора поддържат въртенето на колелото, докато вътрешните осигуряват дълъг експлоатационен живот и добро надлъжно сцепление. Този протектор се използва много често при летни гуми.
Насочената шарка на протектора (въпросната „рибена кост“) най-често се използва при зимни гуми. Основното предимство на такъв протектор е доброто извеждане на вода и киша, когато колелото се движи. Гумата бързо и ефективно премахва снега от центъра на протектора, когато трябва да преодолеете снежна преспа. С други думи, гума с протектор тип рибена кост има отлични самопочистващи свойства, но само когато се движи напред. При движение на заден ход такива гуми се представят значително по-зле, тъй като не разпръскват водата или снега, а ги „събират“ под протектора. Ето защо трябва стриктно да се уверите, че всички колела са монтирани правилно.
За да направите това, винаги има стрелка и надпис Rotation на борда на гумата, която трябва да съответства на посоката на въртене при движение напред. Или надписът Outside, нанесен върху външния страничен борд на гумата.
Джантите с гуми с насочена шарка на протектора са ясно разделени на десни и леви и могат да се движат само отпред назад и от едната страна на автомобила. Други варианти за зимни гуми са по-малко успешни. Например, помислете за гуми с асиметричен протектор и дълбоки наклонени канали. Много рядко (и много скъпо) някои производители на гуми предлагат гуми с асиметрична посока. В този случай трябва да се знае, потребителят трябва да закупи две леви и две десни гуми от въпросните в комплект. Но този тип гуми е голям разход за производителите, затова те са рядкост.